lauantai 11. elokuuta 2018

Tunnelmallinen Tukholma

Miltei tasan vuosi sitten kävin ensimmäistä kertaa aikuisiällä Tukholmassa maissa asti, kun suunnistimme siskon ja nuorempien lastensa kanssa päiväksi kaupunkiin. Reissusta jäi auttamatta kaipuu nähdä Tukholmaa enemmän, ja tämän kesän minilomakohteen lokaatio miehen kanssa olikin helppo valita.

Ajankohtaa vaihdettiin muutamaan kertaan heittelevien hintojen vuoksi, mutta lopulta päädyimme matkustamaan heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Matkustusmuotoa mietimme myös useampaan kertaan, mutta lopulta päädyimme kulkemaan sekä meno- että takaisintulomatkan Viikkarin aamulaivoilla. Yötä myöten risteily olisi ehkä ollut omalla tavallaan helpompaa, mutta samalla myös to-del-la paljon kalliimpaa! Risteilyt molempiin suuntiin aamupaloineen sekä hyttien kanssa maksoivat lopulta yhteensä saman verran, kuin yksi matka yölaivalla olisi tullut maksamaan.

Hytin kanssa aikainen herätyskään ei ollut mikään ongelma. Kumpaankin suuntaan mennessä laivaan astuttuamme heitimme tavarat hyttiin ja suuntasimme aamupalalle. Hyvän ruokailun jälkeen oli helppo suunnistaa takaisin hyttiin ja nukkumaan.

Saavuimme Tukholmaan maanantai-iltana ja lähtö takaisin Suomeen oli aikaisin torstaiaamuna. Käytännössä vietimme kaupungissa siis kaksi kokonaista vuorokautta. Majoituimme parin kilometrin päässä Viikkarin terminaalista Quality Hotel Nackassa, jota voin lämpimästi suositella jokaiselle, joka ei halua yöpyä aivan kaupungin sykkeessä.

Ensin katsoimme vaihtoehtoja huomattavasti lähempää keskustaa ja olimmekin jo päätymässä hostelliin vanhassa kaupungissa, mutta onneksi otimme kuitenkin tämän. Kahdelta hengeltä kolme yötä tuli maksamaan noin parisataa euroa. Hotelli ei ehkä edusta uusimpia trendejä tai ole se kaikkein ylellisin, mutta muutoin antaisin tälle täydet viisi tähteä. Hotellivieraiden käytössä olisi ollut myös rentoutumisosasto uima-altaineen, saunoineen ja poreammeineen, mutta meidän tiukahko aikataulu ei valitettavasti antanut tällä kertaa periksi tutustua siihen.

Mitä me se kaksi vuorokautta sitten tehtiin? No.
Tiistaina taisimme kävellä lähemmäs parikymmentä kilometriä, sillä päätimme olla ostamatta bussi-/raitiovaunu-/junalippuja, ja lähteä matkaan jalkaisin - näkisihän tällöin kaupunkia paljon paremmin ja voisi pysähtyä mihin haluaa.

Suuntasimme kulkumme Nackasta Gamla Staniin, jossa perusturreina piti tietysti käydä katsomassa Kuninkaanlinnan vahdinvaihtoa. Viime kerrasta poiketen seremoniassa ei sinä päivänä mukana ollut hevosia, joten ihan koko kattauksesta emme jääneet nauttimaan. Pyörähdimme Linnan pihan lisäksi viime kerrasta tutussa Livrustkammarenissa, jonne on vapaa pääsy.

Tarkemmin en kulkureittiämme tästä eteenpäin muista, mutta pyörimme hetken Kungsträdgårdenin liepeillä ennenkuin suuntasimme syömään Strandvägenille rantaan. Loppupäivän kulutimme ihanassa Skansenissa - mutta siitä teen vielä aivan oman postauksensa! Takaisin hotellille päin ei illalla olisi yksinkertaisesti jaksanut enää kävellä koko matkaa, joten otimmekin alle kätevän yhteysaluksen, M/S Emelien.

Keskiviikkona ohjelmamme oli huomattavasti 'rennompi', sillä keli oli todella lämmin. Aamupäivän kulutimme hotellin kulmilla Sicklan ostoskorttelissa. Mitään suurempia löytöjä ei tällä kertaa tullut tehtyä, mutta mies löysi itselleen ex tempore kengät ja tuliaiset tuli hankituksi samalla. Iltapäivän vietimme tutustuen hotellin lähialueisiin muuten ja illalla kävimme syömässä burgerit Texas Longhornissa - iso suositus tälle!

Tällä parin päivän lomalla pääsi aivan mainiosti irti arkirytmistä, eikä todellakaan ehtinyt vielä kaivata kotiin. Ainoastaan kissaa tietysti tuli ikävä, mutta hänkin nautti olostaan hoidossa vanhemmillani. Todella paljon ehdittiin näinkin lyhyessä ajassa tehdä ja nähdä, mutta älyttömästi jäi tärppejä seuraavaan kertaan.

Mitkä on teidän Tukholma-suosikkeja?
Onko joku paikka, jossa jokaisen turistin ihan ehdottomasti pitäisi käydä?

1. Oi, nättejä kuvia! <3 Pitää kyllä sanoa, että ne neljä tuntia, jotka vietin viime toukokuussa jalkautuneena Tukholman kaduilla, opettivat etten ole isojen kaupunkien ystävä. Ekan tunnin olin aika innoissani, tokan jaksoin vielä pitää itseni kasassa, mutta pari viimeistä vain raahustin yhtenä zombina - ja kun pääsin takaisin omaan autoon ja parkkihallin hiljaisuuteen, nukahdin siltä istumalta. Taisi olla vähän liikaa ruuhkaa, hälyä, ihmisvilinää ja puheensorinaa ympärillä tämmöselle maalaistollolle. :D

1. Kiitos!
      Tukholmassa kyllä todella pääsee siihen suurkaupungin sykkeeseen nopeasti kiinni. Etenkin Gamla Stan on ihan mahdoton kaikkine turisteineen, ja harmittaakin vähän ettei itsekään jaksa sitä ihmisvilinää, kun kapeilla kaduilla olisi kuitenkin paljon mielenkiintoisia pikkuputiikkeja. Täytynee ottaa tavoitteeksi käydä vaikka yksi katu kerrallaan läpi per reissu, hyvä syy vierailla naapurimaassa usein! :D

2. Tulipas hyviä vinkkejä tulevaisuuden matkoille Tuhkolmaan :) Oon käynyt monesti Tuhkolmassa, mutta tosi lyhyitä aikoja, joten kaupungista ei mulla ole vieläkään kovin selkeää kuvaa. Kivat kuvat sulla muutes!

Ilona / https://stalkkaamunelamaa.blogspot.fi

1. Kiitos!
      En tiedä riittäisikö Tukholmassa pari vuottakaan siihen, että ehtisi koluta kaupungin läpikotaisin. Toisaalta mikäs sen parempi - naapurimaassa tuollainen helmi, johon ei kyllästy vielä muutamankaan kerran jälkeen :)

3. Kuulostaa hyvältä yöpymispaikalta! Mahtaisiko toimia lapsiperheen majoituksena?

Muutama vuosi sitten hankimme Vintage Stockholm -matkaoppaan, jonka avulla etsimme 1940-1960-lukujen helmiä ja muita vintage-paikkoja Tukholman keskustasta. Kaupunginkirjasto esimerkiksi oli vaikuttava! Myös Abba-museo oli hauska.

1. Lapsiperheitä ei itseasiassa näkynyt meidän majoittumisen aikana ollenkaan, mutta itse ainakin voisin kuvitella meneväni tuonne lastenkin kanssa! Aivan hotellin vieressä on Sickla Station, josta kulki busseja, junia ja raitiovaunuja melko tiuhaan tahtiin, eikä taksikaan ollut mahdottoman hintainen - hieman halvempi kuin Suomessa.

Abba-museoon pitäisi kyllä päästä! Meillä meni Skansenin eläintarhassa niin pitkään, ettei saatu sitä enää samaan päivään ympättyä. Tietääpähän ainakin, minne suunnata seuraavalla kerralla! Hyvä vinkki myös tuo kirjasto, täytyypä itsekin tutustua kaupunkiin tuolta kantilta!